Wednesday, December 16, 2015

Mencari madu sampai ke Syamille Agrofarm & Resort

26 N0v 2015 - lawatan penuh ilmiah ke ladang madu kelulut di Syamille Agrofarm di Kuala Kangsar bersama family..perjalanan hampir 2 jam dari rumah melalui jalan biasa..dengan bantuan GPS segalanya dihujung jari..Selain pemandangan yg cantik segala kemudahan disediakan oleh pihak pengurusan, ada surau yg dibina separuh di atas air manakala restoran plak menyediakan masakan yg lazat ala thai..hargapun ok saja mcm harga restoran biasa.. dihujung restoran terdapat beberapa ekor rusa penyeri pandangan..dan di tepi restoren plak kolam kecil mengandungi ikan talapia besar2 dan mcm2 kaler.... sebelum pulang sempat bawa balik dua botol madu kelulut sebagai buah tangan, 1kg rm120 sebotol dan satu botol madu berperisa kayu manis .......

On the way balik,sempat singgah ke teratak Kiah Pekasam...ingatkan cerita drama je rupanya betul ada industri bernama kiah pekasam...dapat bermacam2 anugerah ..masuk suratkhabar dan tv lagi,bukan calang2 oranglah cik Kiah ni....dah pegi tu beli jugak la skit ikan pekasam baru segar dari ladang.

Blh tgk sarang kelulut tapi tengok luar aje, dilarang buka kotaknyer..

Resort disediakan utk sesiapa shj yg ingin bermalam..cantik tapi kalau mengigau bahaya..terus masuk kolam.

Ada anak sungai yang jernih airnya

Saturday, December 12, 2015

Destinasiku Airport Bayan Lepas dan Aquarium Batu Maung

Hari yg paling sibuk buat aku...mula dari awal pagi sebaik  bangun tidur jam 6 pg terus panaskan minyak utk menggoreng karipap yg aku bekukan semalam buat bekal perjalanan...yer ari ni si Ayah akan berangkat ke Mekah utk menunaikan Umrah...kejap lagi aku akan antar ke Airport Bayan Lepas sebelum jam 8 pagi..si Ayah akan menaiki penerbangan jam 10.45 pagi ke KLIA dan seterusnya dr KLIA ke Jeddah dengan flight Saudi Arabia..Tepat jam 7.45 kami dah sampai airport..awal juga kami sampai..kebetulan ari Sabtu mungkin ramai cuti dan lalu plak ikut second bridge...mmg selalunya ikut sini lengang je..agaknye sebab tol nyer mahal ataupun mmg org tak ramai keje ikut belah sini...w/bgmpun aku mmg suka lalu ikut 2nd bridge coz lagi cantik pemandangannya....

Ok dah habis hantar si Ayah..dah bye bye peluk cium semua kami pun startlah meronda..maklumlah bukan selalu lintas kot belah sini..so,kami pun terus tuju ke tempat yang memang lama dah dok teringat nak pi iaitu Aquarium di Batu Maung...Dulu pegi masa anak dua sekarang anak dah tujuh...hmmm bayangkan dah berapa lama...Disebabkan kurang mahir jalan di bahagian pulau ni so aku set guna gps...tapi dekat sejam gak la dok melilau, rupanya gps ni pun ni pun kekadang senget juga...lain tempat yg nak pi lain plak dia tunjuk...mula-mula masuk kampung..oh rupanya Aquarium yg lain..patut la cam pelik je,rupanya tempat nelayan..pas tu set lagi dibawanya ke kawasan kilang kat Bayan Baru plak...disebabkan tercabar walaupun sesat banyak kali..aku gigihkan diri..last2 jumpa gak tempat yang betul...sampai di sana dah dekat jam 11,tak pe lah cam ner pun dapat jugak hiburkan anak2 nanti...dah bayar yuran masuk..5.00 dewasa dan 2.00 kanak2..kami pun mula meneroka...puas blh tengok macam2 ikan yg cantik,besar kecik semua ada...paling menarik perhatian ialah kuda laut...selalunya tengok rangka atau gambar je tapi di sini blh tengok yang hidup! Rupanya kuda laut ni taklah agresif..pergerakannya slow je...tapi cantik sungguh kejadiannya..ralitku dibuatnyer..

Dah dekat kul 1 baru kami balik ke rumah...sebelum sampai rumah singgah kedai beli barang utk buat kek tiramisu buat Aqil...berehat sat pas tu sambung buat kek plak...hmmm sekarang baru bleh berehat...teringat kat si Ayah time ni 9.35 malam agaknya dah sampai kot ke Airport Jeddah...Buat si Ayah selamat menunaikan umrah,semoga dipermudahkan segala urusan dan diterima ibadatnya oleh Allah SWT...

Thursday, December 10, 2015

Cuti cuti ...

Tinggal sebulan je lg cuti sekolah tp setakat ni tk de ape aktiviti yg menarik yg ku lakukan selain p Mydin Mall,antar Adib tusyen,p kedai Rossa beli bahan masak,menghala Kamunting setiap Ahad jumpa Aqil,p skolah,antar Aidil ke PDK dan tgk pokok2 di halaman rumah..Cuti ni dah le tk balik kg..nk p Bukit Merah pun dh ada plak org booking Homestay Cik Man...12-23 ni si Ayahnya p umrah...rasanya tk kemana lah cuti ni..

cameron oh cameron

Lama sungguh tak jenguk kat sini..maklumlah selalu sibuk ngan keje,anak2,ayam itik and so on... redup2 ni tambah plak ngan sejuk air-con , oh teringat plak kenangan p cameron ari tu..cuti Deepavali dah... tak der apa nak buat so berangkatlah kami dua keluarga ke sana..Desa Anthurium tempat penginapan buat semalam dua..hari pertama kami meronda kampung sedia dan jumpa ais cream dan muffin yg sedap kat Opah Strawberry,esoknya kami ulang balik mkn ais cream dan scone kat KHM strawberry plak...hari kedua pegi Mardi,seronoknya pegi Edible Garden,kat situ banyak pokok2 mat saleh cam oregano,sage,rosemary...sukenya tengok maklumler aku ni memang suka sgt western food..selalu tengok yg kering je tp kat cameron blh tgk yg hidup punye..rasa cam chef Nagella plak...heehheheh..balik tu terus p cari pokok2 tu bwk balik..tp bukannya leh hidup pun kat bawah ni..habis duit gitu jer..skarang pokok2 tu dah tinggal pasu pun....sedih.....

Sunday, December 22, 2013

Taraaaaa!...dah lama aku tak menulis coretan di blog ni..sempat singgah tp tak sempat mencoret apa apa. Tahun 2012 berlalu begitu sj dan rakyatku juga bertambah sorang lg pd 23 julai 2013..ari ni aku kat terengganu menghadiri majlis perkahwinan anak sedara di tmn seri gelang,gong badak.. sempat gak pegi ke masjid kristal yg cantik tu..dan yang paling menarik ada kuda di tamannya.kuda ni boleh ditunggang dgn charge satu round 4 ringgit..3 orang naik rm12..tak pelah sesekali nak menghiburkan hati anak..teringin nak naik tp dah pakai kain tu sat g seksi plak..habis2 bergambar kat tepi kuda jelah..

Monday, September 5, 2011

eidul fitri sana sini

slamat hari raya eidul fitri kepada semua..tahun ni aku beraya diperantauan..sedih tu sedih gak ler tapi dah biasa hidup berjauhan dgn kaum kerabat ni, masih blh gelak ketawa lagi ler..tahun ni aku tak sempat pun nak buat kuih raya ,maklumlan sibuk menjahit baju raya anak-anakku..so tumpang kuih orang jelah..bulan puasa lepas aku dapat satu resepi baru. pernah makan pisang goreng yang rangup salutannya? krup krap krup krap..slalu bila aku beli pisang/cempedak goreng kat gerai mesti ada serbuk yg krup krap tu..selama ni aku terfikir cam ner la nak buat adunannya tu ..so fikir2 campur ngan kajian dapatlah idea ni...jom kongsi ..

Bahan2nya
sedikit air kapur
air secukupnya

Caranya
campur semua adunan dan kacau hingga sebati. bila nak goreng cempedak ke ,pisang ke atau apa-apalah celup je dlm adunan ni..mcm biasa ler..